Benarkah Uni Eropa Hentikan Vaksin Covid-19 pada 20 Oktober 2021?

Intan Nirmala Sari
13 Oktober 2021, 14:25
Covid-19, vaksin, uni eropa, vaksinasi Covid-19, cek fakta
ANTARA FOTO/REUTERS/Virginia Mayo/Pool /hp/cf
Menteri Agrikultur Portugal Maria do Ceu Albuquerque tiba untuk menghadiri pertemuan virtual menteri agrikultur Uni Eropa di gedung Dewan Uni Eropa di Brussels, Belgia, Senin (26/4/2021).
GNI: Keliru
 

Pesan berantai terkait vaksin Covid-19 kembali beredar di masyarakat. Kali ini kabarnya datang dari Uni Eropa yang diinfokan bakal menghentikan vaksin Covid-19 mulai 20 Oktober.

Informasi ini beredar di WhatsApp, tersebar dalam bahasa Melayu, disertai dengan link website Uni Eropa. Berikut isi pesan berantai terkait:

PENGEDARAN KEPADA SEMUA ORANG yang tidak mahu "diberi vaksin".

Semua vaksin tidak lagi dibenarkan mulai 20.10.2021: maklumat yang disahkan. Kesatuan Eropah telah meluluskan (https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/fr/ip_21_3299) 5 terapi yang akan tersedia di semua hospital di Negara-negara Anggota untuk rawatan Covid. Terapi ini telah disetujui dengan keputusan Majlis Eropah (Parlimen Eropah) dan akan berkuat kuasa mulai 1/10, jadi terapi ini akan diedarkan sedikit demi sedikit sekitar 20/10.

Vaksin disetujui secara "percubaan sementara". Tetapi kerana keputusan itu akan menetapkan 5 ubat baru ini, penggunaan vaksin akan berhenti.

Oleh itu, kita memahami mengapa semua negeri mengatakan "antara bulan September adalah perlu ...". Mereka sudah mengetahui segalanya. Anda harus mempunyai kesabaran. Jangan terima pemerasan. Bersabarlah. Sekarang ivermectin telah diluluskan semula, tidak perlu ada vaksin. Berita baik. Institut Pasteur menyedari keberkesanan Ivermectin. Satu pengambilan boleh membasmi semua bahan genetik SARS covid-19 pada beberapa orang. Baca dan kongsi dengan baik.

Kerajaan Macron tahu

Jangan paksa orang yang tidak mahu mendapat vaksin https://www.lettre-docteur-rueff.fr/dr-rueff-biographie/ https://www.lettre-docteur-rueff.fr/dr-rueff-biographie/

Mengenai vaksin.

Saya tidak tahu sama ada anda membaca bahasa Perancis, tetapi pada 20 Oktober, pas dan vaksinasi Covid akan dihapuskan di seluruh EU. Keputusan Suruhanjaya Eropah menyediakan lima ubat yang berkesan, dan vaksin tersebut dikatakan "eksperimen dan sementara."

Berdasarkan beberapa isi pesan tersebut, disampaikan bahwa terdapat lima pengobatan untuk perawatan Covid-19 yang tersedia di beberapa negara anggota Uni Eropa tersebut. Seiring kehadiran lima obat tersebut, pengguna vaksin akan berhenti.

Halaman:

Konten cek fakta ini kerja sama Katadata dengan Google News Initiative untuk memerangi hoaks dan misinformasi vaksinasi Covid-19 di seluruh dunia.

google news initiative x katadata

Masyarakat dapat mencegah penyebaran virus corona dengan menerapkan 3M, yaitu: memakai masker, mencuci tangan, menjaga jarak sekaligus menjauhi kerumunan. Klik di sini untuk info selengkapnya.
#satgascovid19 #ingatpesanibu #pakaimasker #jagajarak #cucitangan

Berita Katadata.co.id di WhatsApp Anda

Dapatkan akses cepat ke berita terkini dan data berharga dari WhatsApp Channel Katadata.co.id

Ikuti kami

Artikel Terkait

Video Pilihan
Loading...